2021 er tydeligvis et år med kommunalvalg, hvor der kappes om borgernes gunst ved masser af unødvendig dyr frynsevelfærd for at fremstå som en rar politiker. På kommunalbestyrelsesmødet d. 22. februar 2021 stemte 18 politikere således for etableringen af en borgerrådgiver i Hørsholm Kommune, mens kun ét mandat, Liberal Alliance, holdt hjertet varmt og hovedet koldt og derfor stemte imod.
I beslutningsoplægget stod der, at borgerrådgiveren skal rådgive og vejlede borgerne (denne skal ikke producere noget og kan ikke ændre kommunale afgørelser eller klager). Jeg troede, at det er, hvad borgerservice og faktisk hele forvaltningen er ansat til!? I debatten blev fremført, at borgerrådgiveren skal være på borgernes side. Jeg troede da, at forvaltningen var til for borgerne!?
Borgerrådgiver er et unødigt ekstra led
Hvis forvaltningen ikke kan, vil eller er dygtige nok til tale og skrive med borgerne, da synes jeg bestemt, at dette skal gøres bedre – altså gribe fat i årsagen til problemet og ikke som her symptombehandling ved at ansætte et butler, som tilsyneladende skal rådgive borgerne overfor borgerservice mm. I et procesperspektiv vil man kalde dette et unødigt ekstra led, som giver forsinkelser og risiko for ekstra misforståelser, og i et ressourceperspektiv vil man kalde det for ressourcespild.
Som en overraskelse for nogle koster en borgerrådgiver penge og ressourcer. Enten bliver de servicerende enheder én mindre, så de resterende medarbejdere skal løbe hurtigere, eller der bliver produceret mindre reel borgerservice. Eller skatten hæves endnu engang – ja, det er dig som borger, der skal betale mere, men du får ikke mere service.
Det er besynderligt at være en fornuftig social liberal borgerlig politiker i kommunalbestyrelse i Hørsholm Kommune og opleve, at 18 af ens kollegaer lefler for denne intetgivende feel good løsning. Den kommende valgkamp forklarer det måske, men jeg håber, at borgerne også holder hjertet varmt og hovedet koldt.